Comunicatul PER B-N cu privire la afişajul electoral

CĂTRE: BIROUL ELECTORAL  DE CIRCUMSCRIPȚIE MUNICIPALA NR. 6 BISTRIȚA-NĂSĂUD
Subscrisul Partidul Ecologist Român, Filiala Județeană Bistrița Năsăud, prin președinte, Toniuc Alexandru Marian formulam prezenta
CONTESTAȚIE
Împotriva Hotărârii nr.31/14.05.2008 a Biroului Electoral de Circumscripție Municipală nr. 1 Bistrița prin care solicităm anularea în întregime a hotărârii.
ARGUMENTE: Hotărârea a cărei anulare o cerem a fost luată fără a se avea în vedere anumite aspecte de fapt si de drept extrem de relevante.
Hotararea este data in temeiul articolului 77. Alin. 1 din Legea nr.67/2004 care se refera in mod expres la solutionarea plangerilor care sunt adresate Birourilor Electorale de Circumscriptie “cu privire la împiedicarea unui partid politic, aliantă politică, aliantă electorală ori candidat independent de a-si desfăsura campania electorală în conditiile prevăzute de lege si cu respectarea deontologiei electorale.”
Va rugam sa constatati ca sesizarea formulate de catre Partidul Social Democrat nu se incadreaza in prevederile articolului citat din urmatoarele motive: 1 – Partidul Social Democrat (P.S.D) nu participa in nume propriu la campania electorala locala neputand in consecinta sa fie considerat pasrte procesuala active atata timp cat textul legii mentioneaza distinct entitatile care s-ar putea plange ca ar fi fost impiedicate sa-si desfasoare campania electorala: partid politic, alianta politica etc. Sesizarea nefiind facuta in numele unui participant la Campania electorala care ar putea fi lezat in drepturile sale, consideram ca aceasta nu putea fi luata in considerare si solutionata in temeiul articolului 77 al legii.
2 – PSD nu se plange ca ar fi fost impiedicat sa-si desfasoare Campania electorala in conditiile legii.
3 – PSD  nu sesizeaza incalcari de catre PER ale deontologiei electorale.
Nici judecate prin prisma articolului 76 din Legea nr. 67/2004 sustinerile PSD nu se sustin.
In conformitate cu prevederile articolului 76 primarul (reprezentant al PSD) a stabilit locurile speciale pentru afisaj electoral atribuind formatiunii noastre prin tragere la sorti panoul cu numarul 9. Reprezentantul desemnat al formatiunii noastre a fost informat ca panoul respective este la dispozitia formatiunii noastre putand fi folosit pe ambele fete. Intrucat afisele electorale ale formatiunii noastre politice nu au fost inca realizate am decis sa folosim doar o singura fata a panoului pentru a anunta, intr-o modalitate pe care am considerat-o potrivita, afisarea in scurt timp a afiselor candidatilor nostri pe cealalta fata a panoului.
Se poate cu usurinta constata ca pe afisele lipite pe o fata a panoului nu exista nume ale candidatilor P.E.R., nu exista indemnul “Votati”, nu se face referire la pozitiile pentru care se desfasoara alegerile “primar”, “presedinte al CJ”, “consilier local” sau “consilier judetean”. In acest context aprecierea ca ar fi vorba de afise electorale este hazardata. (Legea insa nu spune nimic de amplasarea altor afise decat a celor electorale de catre formatiunile politice indreptatite sa utilizeze locurile special pentru afisaj electoral).
Intelegem din cuprinsul Hotararii BEM ca P.S.D. considera ca “afisele” amplasate de noi “in parte, respecta dimensiunile legale”. In conditiile in care chiar reclamantul constata ca afisele noastre “respecta dimensiunile legale” nu intelegem cum putea Biroul Electoral de Circumscriptie Municipala in pofida evidentei sa constate si sa sanctioneze  altceva.
In sesizarea P.S.D. se afirma ca amplasarea afiselor noastre pe panoul numarul 9 care ne-a fost atribuit de catre Primaria Bistrita ar incalca art. 76 alin. 3 din Legea nr.67/2004. Insa articolul respectiv se refera la  “utilizarea de către un partid politic, aliantă politică, aliantă electorală ori candidat independent a locurilor speciale de afisaj electoral, astfel încât să împiedice folosirea acestora de către un alt partid politic, aliantă politică, aliantă electorală ori candidat independent”. Este insa evident ca atata timp cat nu am aplicat afise pe panourile atribuite altor formatiuni politice, nu aveam cum sa incalcam art. 76 alin. 3 al legii, la care face trimitere reclamantul P.S.D.
Ţinem să menţionăm că în plangerea formulata de P.S.D. nu s-a contestat numărul de afişe prezente pe panoul PER. Consideram si sub acest aspect ca, in conditiile in care numarul de afise aplicate de formatiunea noastra, pe panoul care ne-a fost repartizat este egal sau mai mic decat numarul de afise amplasate de catre ceilalti participanti la competitia electorala (inclusiv alianta USL) adoptarea unei masurii de indepartare totala sau partiala a afiselor doar impotriva formatiunii noastre este discriminatorie.
In continuare dorim sa subliniem ca nici constatarea facuta de catre “Biroul Electoral de Circumscriptie Nr. 1 Bistrita in Hotararea Nr. 31/14.05.2012 nu corespunde realitatii. Se afirma in textul Hotararii ca: “Afisul electoral reprezentand cei 8 candidati ai Partidului Ecologist Roman este apreciat ca un tot unitar deoarece numai analizate impreuna cele sase fotografii care compun afisul, acesta reprezinta vointa formatiunii politice” etc. etc.
Daca numaram insa (asa cum ne propun membrii BEM) toti candidatii nostri de pe cele sase afise amplasate pe un panou electoral numarul acestora este de 12 sau 9 si doar cazul a doua panouri de 8 persoane.  Intrucat in mod evident nu au fost analizata situatia afisajului pentru toate punctele de afisaj stabilite in municipiu masura dispusa de inlaturare a afiselor electorale aplicate de P.E.R. este neintemeiata pentru ca nu se vorbeste nimic despre panourile pe care sunt prezentati 12 sau 9 candidati si imprecisa intrucat nu se specifica amplasamentul panoului pentru care ar fi fost constatata pretinsa incalcare a legii.
Hotararea este imprecisa si sub raportul formularii. Astfel se arata in Art 1 ca se dispune inlaturarea afiselor electorale “in masura in care depasesc dimensiunile prevazute de textul art. 76 alin. 4.” In conditiile in care chiar in sesizarea P.S.D. se arata ca afisele respecta dimensiunea legala nu intelegem care anume este afisul pe care BEM considera ca ar trebui sa fie indepartat si unde este acesta amplasat.
Consideram in consecinta hotararea ca fiind nefondata, imprecisa si inaplicabila.
Afișele despre care se face vorbire în hotărâre nu sunt de tip “puzzle”, ci sunt mai multe afișe alăturate. Situatie care se regaseste pe panourile tuturor partidelor. Nu este vorba de un singur afiș ci este vorba de un număr de 6 afișe diferite aplicate pe panoul electoral, fiecare respectând condițiile stabilite de art. 29 alin. 5 al Legii 334/2006 privind finanțarea partidelor politice, fiecare dintre ele purtand mențiunile referitoare la partidul politic care a comandat afișele, şi firma de publicitate care a realizat afișele. Fiecare dintre cele 6 afişe contine un mesaj specific partidului nostru prezentat în modalitatea pe care am considerat-o cea mai potrivita din punct de vedere grafic. Nici legea electorală, nici BEC prin hotararile adoptate pana acum nu au sancţionat concepţia grafică a unor materiale electorale atâta timp cât nu au evocă simbolurile nationale ale Romaniei sau ale altui stat.
Consideram ca consideratiile facute de BEM in motivarea hotararii cu privire la “mesajul electoral” si “vointa formatiunii politice” reprezinta o eroare si o exagerare. Atributiile BEM  asa cum reies acestea din continutul articolului 77 privesc “corecta desfasurare a campaniei electorale” si nu interpretarea vointei si mesajului formatiunilor politice.
Dincolo de aceste consideratii insa articolul 76 al legii trebuie citit in integralitatea lui. Paragraful 4 mentionat de catre BEM (fara a fi sesisat in acest sens de P.S.D.) face trimitere la paragraful 1 si vine in continuarea logica a paragrafului 3. Accentul cade pe asigurarea accesului nestingherit a fiecarui partid politic la locurile de afisaj electoral infiinţate în acest scop in condiţiile legii. Astfel  se arată in paragraful 3 că este “interzisă utilizarea, de catre un partid politic, (…) a locurilor speciale de afisaj electoral astfel incat sa impiedice folosirea acestora de catre un alt partid politic”. Acesta este spiritul legii si sensul articolului. In comunitaţile rurale si chiar în oraşe mari ale ţării, nu este asigurat câte un panou de afişaj electoral pentru fiecare partid. Locul de afişaj fiind comun pentru toate partidele (sub forma cel mai adesea a unui panoul de dimensiuni doar cu ceva mai mare decat cele alocate fiecarui partid în Bistrita) era normal ca sa se limiteze numărul şi dimensiunea afişelor pentru a se asigura accesul tuturor competitorilor inscrişi in competiţia politica la aceste locuri de afişaj.
În Bistrita însă încă din anul 1996 s-a asigurat pentru fiecare partid căte un panou de afişaj electoral astfel încât prin folosirea propriului panou nici un partid nu împiedică celelalte partide să-şi foloseasca spaţiul alocat. Legea electorala a fost totdeauna interpretată în favoarea participanţilor la competiţia electorala, în acest sens am putea aminti o hotarare a Tribunalului Buzau din anul 2008 care a infirmat chiar prevederea legală care fixa la 2% din numarul total al alegatorilor numarul de semnaturi din lista de sustinere al unui candidat independent pentru functia de primar.
Dupa cum se poate constata pe panoul electoral atribuit P.E.R. s-au aplicat un număr de 6 afișe diferite, cum dealtfel au aplicat și alte partide politice. În plus, fiecare dintre cele 6 afișe electorale sunt egale ca dimensiuni fiind in fapt formate A3 având chiar dimensiuni mai mici decât maximul prevăzut de art. 76 alin. 4 din Legea 67/2004, respectiv 500 mm pe o latură și 300 mm pe altă latură,.
Considerăm că hotărârea atacată nu este întemeiată în susţinerea că am fi amplasat un afiş de dimensiuni mai mari decăt prevederile legii si nici nu s-a indicat in ce anume loc ar fi aplicat afişul reprezentand 8 candidati considerat a fi de dimensiuni mai mare decat limitele legii pentru a-l putea înlătura.
In fine ne reiteram sustinerea ca sesizarea P.S.D. nu trebuia sa fie luata in considerare intrucat P.S.D. nu participa la alegeri in municipiul Bistrita si in consecinta nu putea fi lezat in drepturile sale prin prisma Articolului 77 iar BEM nu a constata incalcarea aliniatului 3 al articolului 77 si nu demonstreaza incalcarea aliniatului 4 al articolului 77. Va rugam sa constatati ca nu am adus în nici un fel vreo atingere celorlalte partide în utilizarea locurilor speciale pentru afişaj electoral si nu am incalcat nici litera nici spiritul legii. Orice alte consideratii tinand de interpretarea mesajului nostru electoral si a vointei formatiunii noastre politice ca si sanctiunile aplicate pe aceasta baza depasind cadrul legii.
Din aceste motive vă solicităm să anulați hotărârea atacată.
Partidul Ecologist Roman, Filiala Bistriţa – Nasaud prin Președinte, Alexandru Marian TONIUC

Recomandari

Alte Articole