Stimate domnule prim-ministru,
Situația din teren impune modificarea urgentă a taxei de primă înmatriculare din cel puțin 3 motive:
- Situația juridică și de proprietate a autoturismelor pentru care trebuie plătită taxă la revânzare e pierdută total de sub control, oamenii preferând să renunțe la contractele înregistrate ce presupun o taxă mai mare decât valoarea mașinii;
- Drumurile publice s-au umplut de mașini înmatriculate în străinătate, cu precădere în Bulgaria, iar această situație complică exponențial activitatea poliției rutiere de supraveghere și control a circulației pe drumurile publice;
- Pierderile înregistrate de bugetul de stat în urma primelor 2 premise sunt uriașe, actuala taxă de timbru distorsionând profund evoluția pieței auto din România.
Conștient fiind, domnule prim-ministru, de implicațiile bugetare pe care le-ar avea renunțarea totală la actuala taxă de timbru, vă propun 3 soluții care, în opinia mea, ar normaliza situația actuală fără să afecteze semnificativ bugetul țării, lăsând populației dreptul de a intra în posesia autoturismelor dorite.
- Renunțarea totală la taxa de timbru la revânzare pentru mașinile înmatriculate înainte de 2008, deoarece acestea nu mai au o perioadă lungă de utilizare iar taxa în sine alterează profund situația juridică a proprietății acestor automobile.
- Transformarea actualei taxe într-un impozit încasat succesiv prin ajustarea impozitelor locale pe respectivul autovehicul ce se înmatriculează de la adoptarea acestei decizii și colectarea diferenței de impozit rezultat prin instrumente fiscale la Ministerul Mediului și Agenția de Mediului.
- Păstrarea actualelor impozite locale pentru cei ce au plătit deja timbrul de mediu înaintea de adoptarea prezentei decizii.
Consider, domnule prim-ministru, că prin prezenta propunere intervenim salutar, obținând următoarele efecte:
- – Cetățenii își vor actualiza situația proprietății, nemaiavând de achitat o taxă la revânzare, de multe ori mai mare decât valoarea automobilului;
- – Cei ce doresc să-și cumpere un automobil, sau dețin unul înmatriculat în altă țară deja, vor putea să-l înmatriculeze, sarcina taxării distribuindu-se succesiv pe mai mulți ani;
- – Bugetul de stat și-ar continua încasările prin mecanismul amintit, convins fiind că înmatriculările de autovehicule noi și second-hand ar crește exponențial în perioada următoare adoptării acestei măsuri.
Asigurându-vă de respectul cuvenit, vă reconfirm domnule prim-ministru, că actuala taxă, denumită și ”timbru de mediu”, e sursa unora din cele mai mari nemulțumiri ale românilor în acest moment.
Vă mulțumesc anticipat și vă asigur de întreaga mea considerație!
Solicit răspuns scris.
Data 15 decembrie 2014
Senator PNL,
Dorin Dobra