Soborul Arhanghelului Mihail

Conform Sinaxarului ortodox, ,,în  această lună, în ziua a douăzeci  şi şasea, prăznuirea Soborului arhanghelului Gavriil, ca unul care  a slujit tainei dumnezeieşti celei negrăite şi mai presus de fire   a Întrupării Domnului.

După cum este obiceiul, în ziua următoare unei mari prăznuiri a  Domnului, facem prăznuire de cel care a fost trimis de Dumnezeu la  Sfânta Fecioara spre a fi binevestitor al Veştii celei Bune.  De la începuturi, şi pe tot parcursul istoriei mântuirii  noastre, acest prinţ şi arhistrateg al Puterilor celor netrupeşti  a fost pentru noi oamenii Îngerul milostivirii şi a  bunăvoinţei dumnezeieşti. Fiinţa de foc, lipsită de orice  schimbare şi dăruită totdeauna vederii slavei dumnezeieşti,  Arhanghelul Gabriel a fost desemnat de Domnul ca „duh slujitor,  trimis ca să slujească, pentru cei ce vor fi moştenitorii  mântuirii” (Evrei 1, 14). După Sfântul Proclu al  Constantinopolului, numele lui înseamnă „Dumnezeu şi om”  şi a fost dăruit de Dumnezeu ca să vestească toate tainele legate  de Întruparea Domnului nostru Iisus Hristos. Culmea şi  împlinirea desăvârşită a acestei misiuni a sa a fost   deci acel „Bucură-te” adresat Maicii Domnului şi care a  devenit formula de laudă şi de slăvire a tuturor celor care,  graţie lui, s-au făcut moştenitori ai Mântuirii şi s-au  străduit să urmeze pe pământ chipul vieţii îngereşti.

În afară de Soborul  Sfinţilor Arhangheli Mihail, Gavril şi Rafail şi a tuturor  puterilor celor cereşti (8 noiembrie),  arhanghelul Gavril este pomenit şi pe data de 13  iulie şi cu ocazia  pomenirii icoanei athonite Axion  estin (11 iunie).

O  icoană  contemporană a arhanghelului Gavril,  din şcoala maicii Olympias din insula Patmos (Grecia).

Tot  în această zi, pomenirea sfinţilor 26 de mucenici, care au  pătimit în Goţia, din care doi au fost preoţi: Vatus şi  Virca; cu acesta din urmă au pătimit şi doi fii şi trei fiice ale  lui; apoi unul, Aprilla, a fost monah; unsprezece au fost mireni:  Avip, Agna, Riax, Igatrax, Iscoos, Sila, Sighita, Suiril, Seimvla,  Terma, Filga; şi şapte femei: Ana, Alla, Varis, Moico, Mamica,   Birgo şi Animais.

Aceşti sfinţi au trăit pe vremea lui Iungurih, împăratul goţilor  şi a lui Graţian, împăratul romanilor. Iar pentru dragostea  lui Hristos au primit cununa muceniciei prin foc, atunci când  Iungurih a dat poruncă să se dea foc bisericii în care se  găseau adunaţi la rugăciune cei douăzeci şi şase de sfinţi  mucenici. Tot atunci s-a mai întâmplat să ardă şi un  om oarecare, al cărui nume nu s-a păstrat, care aducea prinosul lui  la altar.

Tot  în această zi, pomenirea sfinţilor mucenici Codrat, Teodosie,  Emanuil şi alţi patruzeci, din părţile Răsăritului.

Aceşti sfinţi erau de fel dintr-o ţară a Răsăritului. Văzând că  creştinii erau ucişi în fiecare zi de către închinătorii  la idoli, s-au înţeles cu toţii să se arate plini de curaj  creştinesc, pentru ca astfel să devină moştenitori ai împărăţiei  lui Dumnezeu. Şi mergând şi predându-se de bunăvoie în  mâinile stăpânitorului ţării, care tocmai atunci  supunea la chinuri mulţime de creştini, au stat înaintea lui  şi mărturisind că sunt creştini, au fost condamnaţi şi aruncaţi  în închisoare. Iar după câteva zile fiind scoşi  afară, au fost dezbrăcaţi şi li s-au strujit coastele. Şi, după  ce au fost daţi jos de pe lemnele pe care fuseseră legaţi ca să  fie strujiţi, au fost târâţi prin mărăcinişuri şi  în cele din urmă li s-au tăiat capetele.

Tot  în această zi, pomenirea preacuviosului părintelui nostru  Ştefan Mărturisitorul, igumenul de la Mănăstirea Triglia, în  Bitinia.

Preacuviosul  părintele nostru Ştefan a trăit pe vremea împăratului Leon  Armeanul, îmbrăţişând încă din fragedă  tinereţe viaţa pustnicească. Pentru trăirea lui îmbunătăţită,  la rugămintea stăruitoare şi la îndemnul monahilor a ajuns  igumen al mănăstirii Triglia şi desăvârşind pe mulţi în  trăirea pustnicească, mai târziu, când nelegiuitul Leon  a pornit prigoană împotriva celor ce cinsteau sfintele şi  cinstitele icoane, fiind chemat şi el, a fost silit să se lepede de  închinarea la sfintele şi cinstitele icoane şi să iscălească  hotărârea de înlăturare a icoanelor. Dar, pentru că nu  s-a lăsat înduplecat, ci dimpotrivă a numit nelegiuiţi pe  cei ce căutau să-l silească la acestea, după ce a fost pedepsit  în tot chipul, după ce a fost ţinut prin închisori şi  chinuit cu surghiunul, s-a mutat la Domnul, pentru Care a suferit  aceste multe pătimiri.”

sursa:

Recomandari

Lasă un comentariu

Alte Articole